Fisk ökar kvinnors muskelmassa - - AldreiCentrum

Fisk ökar kvinnors muskelmassa

Kvinnor som styrketränar ökar sin muskelmassa om de samtidigt äter ännu mer av det nyttiga omega-3-fettet än vad som rekommenderas, visar en idrottsstudie vid Örebro universitet.

Styrkan och muskelmassan minskar när man blir äldre, så kallad sarkopeni. Även friska och fysiskt aktiva kan drabbas.

I studien ingick 63 friska och fysiskt aktiva kvinnor, 65–70 år. Kvinnorna delades in i tre grupper, en kontrollgrupp och två grupper som styrketränade två gånger i veckan utöver ordinarie aktiviteter. En av styrketräningsgrupperna fick dessutom följa en särskild kostplan. Kostplanen utgick från de nordiska kostrekommendationerna, som säger att vi bör äta fisk helst tre gånger i veckan, men plussade på intaget av fisk och skaldjur till över 500 gram i veckan. Deltagarna skulle även tänka på att använda rapsolja och olivolja i stället för smör och margarin.

Efter sex månader hade båda styrketräningsgrupperna ökat sin maximala styrka med ungefär 20 procent. Men i gruppen som följde kostplanen hade kvinnorna ökat sin explosiva styrka mera. Explosiv styrka kan hjälpa till att parera fall.  Det var även i denna grupp som muskelmassan ökade.

– Det viktigaste är att styrkan finns, men för att på sikt kunna öka styrkan ytterligare krävs att muskelmassan blir större. Om äldre personer ökar sin muskelmassa och styrka kan vi skjuta upp den dag då de inte klarar sig själva. Det leder till ökad livskvalitet, säger disputerade idrottsforskaren Emelie Strandberg.

Hennes studier ingår i en färsk avhandling om kvinnors muskelstyrka » (nytt fönster)

Publicerad 2018-01-15
Skriv ut den här sidan
Senast uppdaterad 15 januari 2018 - 17:00 © Äldre i centrum

KOSTRÅD

De nordiska kostråden vill att vi äter:

  • tre frukter och två rejäla nävar grönsaker om dagen
  • fullkornsprodukter
  • nyckelhålsmärkt
  • fisk gärna tre gånger i veckan
  • mat som lagats med flytande margarin eller olja.

Läs de nordiska kostråden » (nytt fönster)

Loading   Sökning pågår